• خشكشوئي و سفيدشوئي شركت خدمات تجارت

    خشكشوئي و سفيدشوئي شركت خدمات تجارت

  • فرخنده باد بر همگان مقدم بهار

    فرخنده باد بر همگان مقدم بهار

  • سال 1403؛ جهش توليد با مشاركت مردم

    سال 1403؛ جهش توليد با مشاركت مردم

راهکارهایی برای زیارت ارزان و آسان امام مهربان

بسیار کسانی هستند که توان عزیمت ندارند یا توانشان ناکافی است. آنان چشم به کرم امام مهربان و البته برنامه‌ریزی مشترک میزبان که همان آستان قدس رضوی و دولت باشد، دارند

درحالی که بخش نسبتا قابل توجهی از زائران امام رضا(ع) را اقشار کم‌درآمد یا بی‌بضاعت تشکیل می‌دهند، این افراد برای زیارت با مشکلات عدیده‌ای از جمله مساله اسکان مواجه‌اند که لزوم تلاش‌های مردمی و همچنین کمک دولت برای احیای بودجه زیارت برای حل آن احساس می‌شود.
امروز تولد امام رضاست؛ امام مهربان. دل‌ها همه به سوی مشهد مقدس پر می‌کشد و همه آرزومند حضور در بارگاه نورانی‌اش هستند. خیلی‌ها هم راهی شده یا می‌شوند، اما در این میان بسیار کسانی هستند که توان عزیمت ندارند یا توانشان ناکافی است. آنان چشم به کرم امام مهربان و البته برنامه‌ریزی مشترک میزبان که همان آستان قدس رضوی و دولت باشد، دارندتا زیارت آسان و ارزان را برای همه ایرانیان و البته اقشار اولویت‌دار کم‌درآمد فراهم کنند.
این درحالی است که آستان قدس رضوی تلاش‌هایی را در این خصوص آغاز کرده و در کنار این موضوع، چشم به کمک دولت دارد تا ردیف موسوم به بودجه زیارت را از روی کاغذ به اعتبار تبدیل کرده وآن را به سوی مشهد گسیل دارد تا زیرساخت‌های زیارت ارزان و آسان تکمیل شود.

تلاش برای حل مشکل اقامت
یکی از مهم‌ترین موانع زیارت ارزان، مشکل اسکان است که هزینه زیادی را به زائران کم‌درآمد تحمیل کرده و به نوعی بزرگ‌ترین دغدغه سفر است. در همین حال آستان قدس رضوی ساخت زائرسراهای بسیار ارزان و حتی رایگان را در دست اقدام دارد. تولیت آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: با ساخت زائرسرا در مشهد مقدس، به برکت نام امام رضا(ع) یک گام دیگر در جهت تسهیل امر زیارت و آرامش زائران برداشته شده است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: مشهد ظرفیت زیادی دارد و حضور زائران در ایام مختلف سال، این شهر را به پرجمعیت‌ترین نقطه کشور به لحاظ جمعیت متغیر تبدیل کرده که این عدد بین 27 تا 30‌میلیون نفر است.
وی با بیان این‌که ما نیازمند گام‌هایی در جهت رفع دغدغه زائران هستیم، تاکید کرد: رفاه حال زائران بویژه افراد کم‌درآمد در اولویت‌های اعلام شده از سوی ما قرار دارد، زیرا برای طبقه متوسط امکانات خوبی در شهر مشهد فراهم شده است، اما اقشار مستضعف بسختی به مشهد سفر می‌کنند، لذا باید برای آنها رفع دغدغه شود.

ساخت زائرسرا و زائرشهر برای کم درآمدها
بر این اساس، معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌های اسکان زائران کم‌درآمد گفت: اولین گام احداث زائرشهر در میادین اصلی شهر بود، زیرا زائران عمدتا از طریق وسایل شخصی و زمینی وارد شهر مشهد می‌شوند.
خلیل اکبری افزود: برای کسانی که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند، زائرسرا در نظر گرفته‌ایم تا امکان دسترسی به حرم مطهر را در فاصله نزدیک داشته باشند. این زائرسرای جدید در خیابان چمن‌شهر مشهد، مسافت کوتاه دو کیلومتری با ایستگاه راه‌آهن دارد و همچنین با وسیله نقلیه فقط 2800 متر تا حرم مطهر فاصله دارد.
وی ابراز کرد: در این زائرسرای جدید، دو تیپ واحد شامل سوئیت و سالن در نظر گرفته شده است که واحد سالنی برای اقامت زائران هیاتی و دارای هشت سالن با ظرفیت 500 نفر به صورت اقامت در تخت است. همچنین بدون تخت، ظرفیت پذیرش سالنی به 800 نفر خواهد رسید. این مقام مسئول افزود: مجموعه سوئیت‌ها 598 عدد بوده که بین 40 تا 45 متر متغیر است و ظرفیت در نظر گرفته شده برای هر سوئیت بین پنج تا شش نفر و متوسط 5/5 نفر است.
اکبری با اشاره به برنامه احداث زائرشهر در مشهد عنوان کرد: زائرشهر، شهرکی برای اقامت است و از لحاظ فضاهای خدماتی نسبت به زائرسرا متفاوت است .
وی خاطرنشان کرد: فعلا دو نقطه از شهر مشهد برای احداث زائرشهر و زائرسرا در نظر گرفته شده است و مناطق دیگر در مساحت‌های کوچک‌تر خواهد بود.

تشرف زیارت اولی‌ها به حرم مطهر
در همین حال، معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی نیز با اشاره به طرحی برای زیارت ارزان زیارت اولی‌ها اظهارکرد: تاکنون 30 هزار نفر در طرح «زائران مهر درخشان رضوی» به‌عنوان زائر اولی‌ به مشهد مقدس مشرف شده‌اند.
مصطفی خاکسار قهرودی اضافه کرد: این طرح در تمام طول سال اجرا می‌شود و پس از تابستان تعدادی که پذیرش می‌شوند، افزایش خواهد یافت. همچنین حداقل زمان حضور این افراد در مشهد سه روز در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: زائران معمولا بیشتر از استان‌های محروم از جمله هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان هستند و در حال حاضر این تعداد در 13 نقطه اقامتی حضور دارند.

دولت بودجه ویژه «زیارت» را بپردازد
مجلس درحالی دولت را موظف کرده که بودجه مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی زیارتی را در سه شهر مقدس قم، مشهد و شیراز در قالب بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند که لزوم تخصیص این بودجه برای تحقق زیارت ارزان احساس می‌شود.
گفتنی است، نمایندگان مجلس در جریان بررسی ماده 15 لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، بودجه زیارت را مصوب کردند. در این‌باره امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد و کلات با بیان این‌که شهرداری‌ها به زائران به عنوان هزینه‌های سربار نگاه می‌کنند، گفت: مساله اساسی اینجاست که بیشتر زائران اماکن مقدسه از چهار دهک پایینی جامعه هستند که باید برای رفاه حال آنها توسط دولت اقدامات جدی صورت گیرد.

منبع: سايت خبري تابناك

بهره اي از كلام وحي

أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
"سوره النمل, آيه 61"
[آيا شريكانى كه مى ‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمى‏ دانند.

امروز با حافظ

دل میرود ز دستم صاحب دلان خدا را
دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا
کشتی‌شكستگانيم ‌ای‌باد‌شرطه‌برخیز
باشد که باز بینیم دیدار آشنا را

اوقات شرعی

طبيعت در آينه تصوير

site (20).jpg

مجله

آیا اینترنت بانک مطمئن است؟

به‌نظر می‌رسد در 5 سال اخیر نظر مردم در استفاده از اپلیکیشن‌ها کاملا عوض شده است. با این حال، استفاده کردن یا نکردن از برنامه‌های مخصوص انجام تراکنش‌های بانکی توسط کاربران، بستگی به نوع دستگاه مورد استفاده، بانک متصل به اپلیکیشن، شبکه‌ی ارتباطی و حتی محتویات داخل گوشی افراد دارد.

ادامه مطلب...

چرا صدای ضبط‌شده‌ی ما اینقدر متفاوت احساس می شود؟!

هر که تاکنون صدای خود را شنیده، می پرسد، آیا چیزی بدتر از این می شود که آدم صدای ضبط‌شده‌ی خود را بشنود؟ یا واقعا صدای من این طوریه؟
متأسفانه پاسخ مثبت است. وقتی به صدای خود گوش می کنید، آن صدا اثری از رسانایی استخوانی با خود ندارد.

ادامه مطلب...
شما اینجا هستید: Home ليست همه مطالب سايت مجله خبري راهکارهایی برای زیارت ارزان و آسان امام مهربان